Ketogenní jídelníček

Chcete-li zhubnout, jednou z možností, jak toho dosáhnout, je shazovat nadbytečné kilogramy ve stavu ketózy. Co to je a jak postupovat vám nyní prozradíme.

Samozřejmě vás nenabádáme k tomu, abyste neustále experimentovali s různými dietami, ale jsou situace, kdy je ketogenní dieta prospěšná a užitečná. Vysvětlíme si proto, co vlastně ketogenní jídelníček znamená a na jakém principu funguje.

Trojpoměr přehoupnete ve prospěch bílkovin

Spalování tukové hmoty v ketóze, to je velice stručné vysvětlení principu ketogenního jídelníčku. Jenže většina z vás určitě není odborníkem z oblasti výživy, a proto netuší, co to ketóza vlastně znamená.

Pokud se stravujete normálním zdravým způsobem, měli byste se řídit tzv. trojpoměrem, což je přesně určené zastoupení pro sacharidy, bílkoviny a tuky. Pohybuje se obvykle v rozmezí cca 55-60 % sacharidů, 15-20 % bílkovin a 20-25 % tuků.

Jenže ketogenní jídelníček toto rozložení nerespektuje. Výrazně totiž omezuje příjem sacharidů a naopak posiluje množství bílkovin. Právě tímto zvratem v rozvržení poměrů můžete v organismu navodit stav ketózy. Co se ve vašem těle v takovém případě vlastně děje?

Jakmile snížíte organismu přísun sacharidů a zvýšíte příjem bílkovin, tělo okamžitě sahá do svých energetických zásob. Ty tvoří glykogen uložený v játrech a ve svalech. Jenže zásoby obojího se poměrně rychle vyčerpají. Dalším zdrojem energie pro váš organismus jsou proto následně tuky. V okamžiku, kdy lidské tělo začne získávat energii z tuků, vzniká tzv. ketoza.

Organismus produkuje ketolátky, z nichž čerpá energii srdce, ale také ledviny nebo svaly. Právě vzniklé ketolátky společně se zvýšeným množstvím dodávaných bílkovin pomáhají ve stavu ketózy chránit svalovou tkáň. Nedochází proto k chudnutí svalů, pouze se odbourává tuk. To je ideální způsob hubnutí.

Podpora rychlého hubnutí

Pokud základ vašeho jídelníčku bude tvořit ketogenní strava, díky níž bude tělo generovat dostatek ketolátek, má to ještě jednu další výhodu. Ketolátky totiž působí na neurotransmitery v mozku a tím pádem tlumí pocit hladu. Klesá tak pocit hladu i chuť na sladké, což je další pozitivní stránka této diety. Navíc tato strava podporuje rychlé hubnutí, po kterém většina z nás tolik touží.

Jaké jsou výhody ketózy?

  • Pocit hladu klesá

  • Nemáte chuť na sladké

  • Odbouráváte účinně tuk

Jaké jsou nevýhody ketózy?

  • Musíte v jídelníčku výrazně omezit sacharidy

  • Může dojít k nežádoucím účinkům způsobeným nedostatkem sacharidů (výkyvy nálad, bolesti hlavy)

  • Dietu nemohou držet lidé s určitými poruchami látkové výměny a dalšími chorobami.

  • Po skončení diety může nastat jojo efekt.

Příklad jídelníčku pro ketogenní stravu

Snídaně: 150 g krůtí šunky, 2 vejce, zelený čaj;

Dopolední svačina: salát z avokáda a cottage sýru;

Oběd: přírodní kuřecí plátky ze zeleninovým salátem;

Odpolední svačina: nízkotučný tvaroh se skořicí;

Večeře: tuňák ve vlastní šťávě, kousek okurky

Kdy se diety vyvarovat?

Na první pohled to vypadá, že je ketogenní dieta skvělou volbou, jenže tak jednoduché to zase není. Nemohou ji dodržovat těhotné a kojící ženy, dále lidé alergičtí na konzumaci některých bílkovin (sójová, syrovátková, laktóza). Rozhodně si ji musí odepřít nemocní cukrovkou, ať už prvního nebo druhého typu, dále lidé s chorobami srdce, ledvin, jater, poruchami krevní srážlivosti, dnou, ale i lidé, kteří mají předepsaná antidepresiva.

Z toho vyplývá, že strava je vhodná jenom pro úplně zdravé jedince. Hodí se ale pro nemocné epilepsií, kde se často doporučuje a má dobré výsledky.

Nejvíce uspějí lidé s velkým množstvím tuku

Kolik můžete zhubnout a jak se dieta osvědčuje? Praktické výsledky podle výživových odborníků ukazují, že jídelníček může pomoci lidem, kteří mají velké tukové zásoby. Tam mohou být úbytky hmotnosti poměrně velké a rychlé. Naproti tomu pro hubnutí menšího množství tuku v řádu jenom několika málo kilogramů se dieta moc nehodí.

Rizikem je ale i ukončení dietního režimu a přechod na normální stravu. Proto je třeba s přidáváním sacharidů postupovat opatrně a hodně se hýbat. Konečným cílem by potom měl být optimální vyvážený jídelníček s dostatkem všech živin.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vegetariánský jídelníček

Rozhodnete-li se pro vegetariánskou, či dokonce veganskou stravu, neměli byste zapomínat na to, že některé látky obsažené v mase mají pro člověka zásadní význam. Jde především o bílkoviny a také železo.  Pokračovat ve čtení

Dělená strava

Dělená strava vlastně není dietou v klasickém smyslu tohoto slova. Jde o trvalou úpravu jídelníčku a s tím vlastně i souvisí úprava životního stylu.  Pokračovat ve čtení

Účinná dieta: Základ je pestrá a rozmanitá strava

Aby byla dieta přínosná pro Vaše tělo a dlouhodobě účinná, není vhodné hladovět nebo se nějak drasticky omezovat v jídle. Nejdůležitější je pravidelnost a vyváženost jídelníčku, ve kterém je zařazena zdravá strava s obsahem všech důležitých složek potravy.  Pokračovat ve čtení

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 660 263 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?