Redukční jídelníček

Redukční dieta je zjednodušeně taková strava, obsahující méně energie než strava, na kterou jste byli zvyklí doposud. Jedná se o redukci energetického příjmu přibližně o 1 500 až 2 000 kJ.  

Jde tedy o záležitost individuální, protože každý člověk má příjem kalorií jiný v závislosti na věku, pohlaví, výšce, pracovních a dalších aktivitách. Redukční jídelníček pro ženy bude jiný než pro muže, a mezi každým bude rozdíl.

Kdy je dieta opravdu redukční?

Než začnete s redukční dietou, musíte nejprve zanalyzovat svůj stávající jídelníček. Pravidelným každodenním zapisováním odhalíte, jaké stravovací chyby děláte, postupně podle toho jídelníček upravíte. Jde o nastolení pravidelnosti stravování, omezení kalorií, tuků, zařazení nízkokalorických potravin, ovoce, zeleniny, celozrnných potravin bohatých na vlákninu a další úpravy.

Principy redukční diety

  • Strava má být pestrá, převážně rostlinného původu;

  • Omezte jednoduché cukry, tuky a sůl;

  • Omezte pití alkoholu;

  • Jídelníček má obsahovat komplexní polysacharidy, nízkotučné mléčné výrobky, především zakysané, ovoce a zeleninu;

  • Tepelná úprava potravin je nejlepší formou vaření v páře, dušení, pečení ;

  • Dodržujte pitný režim, denní příjem tekutin je 1,5 až 3 litry denně;

  • Pravidelně cvičte;

  • Jezte 3 až 5 jídel denně a poslední jídlo 3 až 4 hodiny před spaním;

  • Nehubněte rychle;

  • Dostatečně spěte

Kdy přejít na redukční jídelníček

Jestliže se rozhodnete udělat něco se svojí postavou, redukční dieta je tou správnou volbou. Je to způsob hubnutí doporučovaný lékaři na celém světě. Je základem nejen pro zdravé hubnutí, ale pro změnu dosavadního stravování vůbec. Nejde o rychlé hubnutí, většinou se při ní zhubne 0,5 kilogramů až 1 kilogram týdně. Proto je velká šance, že si svou váhu udržíte a vyhnete se jo-jo efektu.

Protože se nejedná o změnu týkající se jen pár týdnů, měli byste si osvojit a dlouhodobě dodržovat základní pravidla. S přechodem na jídelníček na hubnutí se tedy rozhodněte, pokud to s hubnutím myslíte opravdu vážně. Redukční dieta je vhodná pro muže i pro ženy, i při těhotenství nebo pro děti. Nepočítají se kalorie, ale hubne se zdravě.

Příklad redukčního jídelníčku pro ženy

Pokud znáte zásady zdravé výživy, víte, co jíst při redukční dietě. Zde je příklad redukčního jídelníčku. Množství není uvedeno, je nutno uzpůsobit individuálním faktorům.

Pondělí

  • Snídaně: celozrnné pečivo a jahodový džem s chia semínky;

  • Dopolední svačina: bílý jogurt s rozinkami;

  • Oběd: libové maso, příloha (brambory, celozrnné těstoviny či neloupaná rýže) a dušená zelenina;

  • Odpolední svačina: kefírové mléko;

  • Večeře: celozrnné pečivo, drůbeží šunka a zeleninový salát

Úterý

  • Snídaně: jáhlová, nebo ovesná kaše se sušeným ovocem a ořechy;

  • Dopolední svačina: ovoce;

  • Oběd: těstoviny, či rýže s grilovaným lilkem a paprikami;

  • Odpolední svačina: mrkev a tvarohový dip;

  • Večeře: zeleninový salát s tuňákem

Středa

  • Snídaně: celozrnné pečivo, pomazánka z tofu;

  • Dopolední svačina: oříšky, semínka, sušené ovoce;

  • Oběd: palačinky z pohankové mouky plněné dušeným špenátem;

  • Odpolední svačina: zeleninový salát;

  • Večeře: slepičí polévka, zeleninový salát s krutóny z celozrnného toustového chleba

Jídelníček na hubnutí je možný kombinovat a sestavovat z běžných potravin. Jde o to, že jsou zde redukovány tuky, každý den je zařazena syrová zelenina, luštěniny, libové maso a celozrnné cereálie.

Toho, co jíst při redukční dietě, je spousta. Nemusíte hladovět, je to jen na vaší fantazii a chuti. Množství přijaté energie ale musí být nižší než množství energie vydané, a musí být zachován vyvážený poměr bílkovin, sacharidů a tuků.

Opravdu to funguje

Ze začátku se vám může zdát, že se musíte omezovat v jídle, ale za čas uvidíte potěšující výsledky. Pokud budete dodržovat redukční dietu dva týdny, tak si poté klidně můžete dopřát něco sladkého nebo smaženého. Nic se nestane, pokud to ovšem bude pouze jednou za dva týdny.

Redukční dieta není krátkodobá, neslouží k rychlému zhubnutí a změní vaše dosavadní stravování. Zhubnete méně, většinou 0,5 až 1 kg týdně, na druhou stranu si však vaši váhu dlouho udržíte. Nedojde jako u většiny zázračných rychlých diet k jo-jo efektu.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 743 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?