Účinná dieta: Základ je pestrá a rozmanitá strava

Aby byla dieta přínosná pro Vaše tělo a dlouhodobě účinná, není vhodné hladovět a ani se nějak drasticky omezovat v jídle. Nejdůležitější je pravidelnost a vyváženost jídelníčku, ve kterém je zařazena zdravá strava s obsahem všech důležitých složek potravy, společně s přiměřenou sportovní aktivitou.


Na začátku je vcelku obvyklý příběh:

  • Chcete zhubnout.
  • Vsadíte na maximálně zdravý jídelníček.
  • Naordinujete si velké dávky zeleniny a ovoce během celého dne.
  • Vynecháváte pečivo, přílohy.
  • Na svačinu se spokojíte s kouskem ovoce nebo zeleniny, k večeři si naordinujete zeleninový salát.

Vypadá to náramně zdravě. Ze začátku také zhubnete třeba 3-5 kg. Jenže pak začne váha stagnovat. Co teď?


Navíc ještě k tomu pokaždé, když se rozhodnete byť jen maličko hřešit, okamžitě přibíráte! Ptáte se sami sebe. Jak je to možné? Vždyť jím tak zdravě?

I když tahle dieta vypadá na první pohled velice zdravě, skutečnost je trochu jiná. Tenhle způsob stravy není trvale udržitelný a nefunguje tak na dlouhodobé snížení váhy. Jde také o chudou stravu, ve které vám mohou chybět některé základní prvky. Zdravý jídelníček zkrátka vypadá jinak a příliš mnoho ovoce a zeleniny naopak může zpomalit metabolismus. A jak se to projevuje?

  • V podstatě netrpíte hladem.
  • Jíte málo, malé porce a přesto kila ne a ne jít dolů.

Účinná dieta pomáhá rozjet metabolismus

Extrémně důležité je i to, co jíte a jakou výživovou hodnotu vaše jídlo má. Nejhorší jsou prázdné kalorie a jídlo, které je sice kalorické, ale z pohledu výživy nic nepřináší, protože v něm nejsou vitamíny, minerály, bílkoviny a většinou může jít o náhražky plné chemie. Účinná dieta funguje jedině tehdy, kdy se vaše tělo cítí nasyceno živinami a nemá tak potřebu cokoli schovávat na horší časy a rozhýbe se tak i metabolismus. Potom se nemusíte bát třeba rodinné oslavy, kde na vás bude číhat spousta jídla. Vaše tělo jednoduše všechno spálí!

Dieta na hubnutí v praxi

Dobrá dieta na hubnutí vám dopřeje nejenom ovoce a zeleninu, ale i kvalitní maso tedy bílkoviny, komplexní sacharidy v podobě pečiva a příloh, dostatek minerálů a vitamínů. Právě díky pestrosti stravy dosáhnete optimálního rozjezdu metabolismu. Jak může vypadat v praxi?

1. den

Snídaně: Celozrnný rohlík, kuřecí šunka, rajče, čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva, čaj

Dopolední svačina: bílý jogurt, ovesné vločky, kousek ovoce

Oběd: libový kousek kvalitního masa/tofu, celozrnná rýže, salát z rajčat a paprik

Odpolední svačina: lehký zeleninový salátek

Večeře: Zapečená zelenina se sýrem

2. den

Snídaně: domácí müsli s ovocem a ořechy, sklenice mléka

Dopolední svačina: Pomeranč, ovesné placičky

Oběd: čerstvá ryba, vařené brambory, celerový salát

Odpolední svačina: Mrkvový salát, tvaroh

Večeře: Zeleninový krém

3. den

Snídaně: Kornspitz, domácí pomazánka

Dopolední svačina: Ovocný salát

Oběd: Salát z celozrnných těstovin s krůtím masem, cherry rajčátky, olivami, ledovým salátem a vejci

Odpolední svačina: Sýr lučina, papriky

Večeře: Omeleta z bílků a jednoho celého vejce, rajčata, celozrnné pečivo

Krabičková dieta - ideální pomocní do práce

Efektním způsobem hubnutí je krabičková dieta. Popisované pokrmy si můžete doma jednoduše připravit do krabičky. V obchodech seženete šikovné krabičky na jídlo. Když doma vaříte, vařte víc porcí a rovnou si po uvaření jídlo rozdělte na porce a dejte do mrazáku. Pak jednoduše vezmete krabičku s jídlem do práce a tam si ho ohřejete.

Nemusíte si tak objednávat drahé krabičky od firem. Stejně výživné a hodnotné jídlo si dokážete připravit i doma. Podstatné je dopřát tělu živiny a vydržet. Samo pak pochopí, že ukládat zásoby do tuku je zbytečné. A v tom je jádro problému: přesvědčit své tělo, že nutričně bohatou stravu dostane a nemusí syslit.

Pestrý jídelníček jako dlouhodobá dieta

Účinná dieta spočívá především v tom, že ukážete tělu, že si nepotřebuje držet tukové zásoby. Nemusíte zcela zanevřít na přílohy a pečivo. Zato ale dejte tělu zdravé varianty těchto příloh. Zkuste obyčejné pšeničné pečivo vyměnit za to celozrnné, natural rýže má také celozrnnou variantu, taktéž těstoviny. Naznačte tak tělu, že se nemá čeho bát, jezte zdravě, ale jezte dost.

Nevynechávejte sacharidy – zcela vynechat pečivo a přílohy je chyba. Naordinujte tělu zdravé komplexní sacharidy, které mu dodají energie dlouhodobě a tělo tak potom velmi brzy pochopí, že není třeba budovat zásoby. Chvíli to může trvat, ale pak se tělo začne zásob tuku přirozeně postupně zbavovat.

Vytvořte si pestrý jídelníček. Samozřejmě, že to chce hodně ovoce a zeleniny, ale zároveň i dostatek kvalitních bílkovin, které vás zasytí a pomohou regenerovat svaly, sacharidy, které se stanou účinným palivem. V jídle se drasticky neomezujte, ale také se zbytečně nepřejídejte! Když budete mít na něco chuť, tak si to neodpírejte, ale o pak o dělu vykompenzujte třeba delší procházkou. Pestrý a vyvážený jídelníček vás bude těchto chutí a vlčích nočních hladů postupně zbavovat, nebojte!

Co můžete udělat dnes, neodkládejte na zítra

S redukcí váhy se dá začít kdykoliv a takřka v každém věku. Varovné oteplování a příchod plavkové sezóny by neměl být ten hlavní spouštěč. Znáte to přísloví: co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra? Tak toho se všichni také pevně držte a to nejlépe po celý rok!

Každý den si dopřávejte jen to nejlepší, co svému tělu můžete dát, volnou chvilku využijte třeba i jen ke krátkému běhu, do práce běžte jednu z cest pěšky, zajděte si večer do sauny nebo zaplavat. Hubnutí a pohyb nemusí být vždy plné strastí a odporu. Ve vašem okolí si můžete najít stejně naladěného parťáka a praštit do zdravého životního stylu společně. 

25.06.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Co je to ketóza a co obnáší ketogenní jídelníček?

10.10.2018

Chcete-li zhubnout, jednou z možností, jak toho dosáhnout, je shazovat nadbytečné kilogramy ve stavu ketózy. Co to je a jak postupovat vám nyní prozradíme. Pokračovat ve čtení

Dělená strava: Zaručí rychlé hubnutí?

18.09.2018

Jednu dobu byla dělená strava velkým hitem. Hlavně, když ji u nás začala propagovat herečka Lenka Kořínková. I když boom tohoto typu stravování je již za námi, stále má dělená strava spoustu zastánců. Funguje opravdu?  Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

21.08.2018

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 310 183 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?