Co je to ketóza a co obnáší ketogenní jídelníček?

Chcete-li zhubnout, jednou z možností, jak toho dosáhnout, je shazovat nadbytečné kilogramy ve stavu ketózy. Co to je a jak postupovat vám nyní prozradíme.

Samozřejmě vás nenabádáme k tomu, abyste neustále experimentovali s různými dietami, ale jsou situace, kdy je ketogenní dieta prospěšná a užitečná. Vysvětlíme si proto, co vlastně ketogenní jídelníček znamená a na jakém principu funguje.

Trojpoměr přehoupnete ve prospěch bílkovin

Spalování tukové hmoty v ketoze, to je velice stručné vysvětlení principu ketogenního jídelníčku. Jenže většina z vás určitě není odborníkem z oblasti výživy, a proto netuší, co to ketóza vlastně znamená.

Pokud se stravujete normálním zdravým způsobem, měli byste se řídit tzv. trojpoměrem, což je přesně určené zastoupení pro sacharidy, bílkoviny a tuky. Pohybuje se obvykle v rozmezí cca 55-60 % sacharidů, 15-20 % bílkovin a 20-25 % tuků.

Jenže ketogenní jídelníček toto rozložení nerespektuje. Výrazně totiž omezuje příjem sacharidů a naopak posiluje množství bílkovin. Právě tímto zvratem v rozvržení poměrů můžete v organismu navodit stav ketózy. Co se ve vašem těle v takovém případě vlastně děje?

Jakmile snížíte organismu přísun sacharidů a zvýšíte příjem bílkovin, tělo okamžitě sahá do svých energetických zásob. Ty tvoří glykogen uložený v játrech a ve svalech. Jenže zásoby obojího se poměrně rychle vyčerpají.

Dalším zdrojem energie pro váš organismus jsou proto následně tuky. V okamžiku, kdy lidské tělo začne získávat energii z tuků, vzniká tzv. ketóza.

Organismus produkuje ketolátky, z nichž čerpá energii srdce, ale také ledviny nebo svaly. Právě vzniklé ketolátky společně se zvýšeným množstvím dodávaných bílkovin pomáhají ve stavu ketózy chránit svalovou tkáň.

Nedochází proto k chudnutí svalů, pouze se odbourává tuk. To je ideální pro redukční diety.

Podpora rychlého hubnutí

Pokud základ vašeho jídelníčku bude tvořit ketogenní strava, díky níž bude tělo generovat dostatek ketolátek, má to ještě jednu další výhodu. Ketolátky totiž působí na neurotransmitery v mozku a tím pádem tlumí pocit hladu. Klesá tak pocit hladu i chuť na sladké, což je další pozitivní stránka této diety. Navíc tato strava podporuje rychlé hubnutí, po kterém většina z nás tolik touží.

Jaké jsou výhody ketózy?

  • Pocit hladu klesá

  • Nemáte chuť na sladké

  • Odbouráváte účinně tuk

Jaké jsou nevýhody ketózy?

  • Musíte v jídelníčku výrazně omezit sacharidy
  • Může dojít k nežádoucím účinkům způsobeným nedostatkem sacharidů (výkyvy nálad, bolesti hlavy)
  • Dietu nemohou držet lidé s určitými poruchami látkové výměny a dalšími chorobami.
  • Po skončení diety může nastat jojo efekt.

Příklad ketogenního jídelníčku

Snídaně: 150 g krůtí šunky, 2 vejce, zelený čaj;

Dopolední svačina: salát z avokáda a cottage sýru;

Oběd: přírodní kuřecí plátky ze zeleninovým salátem;

Odpolední svačina: nízkotučný tvaroh se skořicí;

Večeře: tuňák ve vlastní šťávě, kousek okurky

Kdy se diety vyvarovat?

Na první pohled to vypadá, že je ketonová dieta skvělou volbou, jenže tak jednoduché to zase není. Nemohou ji dodržovat těhotné a kojící ženy, dále lidé alergičtí na konzumaci některých bílkovin (sójová, syrovátková, laktóza). Rozhodně si ji musí odepřít nemocní cukrovkou, ať už prvního nebo druhého typu, dále lidé s chorobami srdce, ledvin, jater, poruchami krevní srážlivosti, dnou, ale i lidé, kteří mají předepsaná antidepresiva.

Z toho vyplývá, že tento způsob stravování je vhodný pouze pro zcela zdravé jedince. Hodí se ale pro nemocné epilepsií, kde se často doporučuje a má dobré výsledky.

Nejvíce uspějí lidé s velkým množstvím tuku

Kolik můžete zhubnout a jak se dieta osvědčuje? Praktické výsledky podle výživových odborníků ukazují, že tento jídelníček může pomoci lidem, kteří mají velké tukové zásoby. V takovém případě mohou být úbytky hmotnosti poměrně velké a rychlé. Naproti tomu pro hubnutí menšího množství tuku v řádu jenom několika málo kilogramů se dieta moc nehodí.

Rizikem je ale i ukončení dietního režimu a přechod na normální stravu. Proto je třeba s přidáváním sacharidů postupovat opatrně a hodně se hýbat. Konečným cílem by potom měl být optimální vyvážený jídelníček s dostatkem všech živin.

10.10.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Dělená strava: Zaručí rychlé hubnutí?

18.09.2018

Jednu dobu byla dělená strava velkým hitem. Hlavně, když ji u nás začala propagovat herečka Lenka Kořínková. I když boom tohoto typu stravování je již za námi, stále má dělená strava spoustu zastánců. Funguje opravdu?  Pokračovat ve čtení

Vegetariánský jídelníček

13.03.2016

Rozhodnete-li se pro vegetariánskou, či dokonce veganskou stravu, neměli byste zapomínat na to, že některé látky obsažené v mase mají pro člověka zásadní význam. Jde především o bílkoviny a také železo.  Pokračovat ve čtení

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

01.10.2018

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

21.08.2018

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 265 147 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?