Dělená strava

Dělená strava vlastně není dietou v klasickém smyslu tohoto slova. Jde o trvalou úpravu jídelníčku a s tím vlastně i souvisí úprava životního stylu. 

Při dodržování jídelníčku podle dělené stravy se potraviny třídí dle různých klíčů a jejich kombinování nebo také nekombinování má zajistit konkrétní výsledky a cíle ve výživě, včetně například hubnutí.

Skupiny jídel se nekombinují

Princip dělené stravy spočívá v tom, že se potraviny dělí do určitých skupin podle různých kritérií. Nejznámější je třídění na tři skupiny, a sice bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Bílkoviny a sacharidy, každá z těchto dvou skupin se přitom tráví trochu jiným způsobem. Z toho logicky vyplývá, že pokud je v trávicím systému vytvořeno prostředí umožňující optimální trávení bílkovin, je možné, že budou obtížně tráveny sacharidy a naopak.

Skutečně je to tak. Bílkoviny vyžadují nízké pH pro trávení a tedy kyselé prostředí. Naopak sacharidy potřebují vysoké pH, čili prostředí zásadité. Když se ale tráví obě látky společně (například příloha ve formě brambor společně s masem) nedojde k optimálnímu rozkladu ani jedné z nich. Dělená strava ale zajistí, aby se potrava rozložila optimálně. S lepším trávením jde snáze i hubnutí.

Třetí skupinu neutrálních látek jde kombinovat s oběma, tedy jak se sacharidy, tak s bílkovinami. Obvykle se pak střídají bílkovinné dny se dny sacharidovými.

Dělená strava Lenky Kořínkové

Velmi známá je dělená strava Lenky Kořínkové. Tato herečka je u nás velmi významným propagátorem tohoto způsobu stravování.

Výhodou podle ní je, že se nemusíte rozhodně nijak omezovat v množství jídla, které zkonzumujete, nemusíte počítat kalorie. Není také nutné hlídat přesné časy jídla, přestávky mezi jídly by měly být maximálně 3 hodiny. Pouze je důležité dodržovat předepsané kombinace potravin, nikdy se nesmí jíst společně sacharidy s bílkovinami.

Lenka Kořínková používá pět kategorií potravin:

  • kytičková (brambory, rýže, pečivo, v zásadě jde o sacharidové potraviny)
  • zvířátková (maso, tedy především bílkoviny)
  • ovoce
  • zelenina
  • neutrální potraviny (koření, dochucovadla, čaje, kakao, sójová omáčka, kokos, olivy, minerálky atd.)

Co nelze kombinovat:

  • sacharidy s bílkovinami
  • ovoce se zeleninou

Důležitý je i pitný režim, měly by se pít minimálně 2,5 l vody denně. K dispozici jsou recepty, které ukazují, že dělená strava nabízí velmi pestrou škálu jídel a strava může být různorodá a pestrá plná ovoce i zeleniny. K sacharidům můžete přidat ovoce nebo zeleninu (nikdy ale obojí zároveň) a stejně tak i k bílkovinám.

Ukázka jídelníčku – zvířátkový (bílkovinný den)

Snídaně: Čtyři plátky dietní šunky, vejce natvrdo,

Dopolední svačina: Jablko,

Oběd: Přírodní kuřecí prsa se zeleninou,

Odpolední svačina: bílý jogurt,

Večeře: zeleninový salát s tofu sýrem

Ukázka jídelníčku – kytičkový (sacharidový den)

Snídaně: ovesné vločky s medem,

Dopolední svačina: pomeranč,

Oběd: salát z celozrnných těstovin se zeleninou,

Odpolední svačina: hruška,

Večeře: chléb, sýr

Přínosy: úprava trávení

Dělená strava může pomoci upravit zažívání, zejména v případě, že trpíte nějakými poruchami jako zácpou apod. Můžete dělenou stravu vyzkoušet, pokud jste zdraví a chcete změnit životní styl, pročistit si trávicí systém. Vyhnete se překyselování žaludku.

Experimentování s dělenou stravou by se ale měli vyvarovat lidé s chorobami látkové výměny (cukrovka). Výhodou je, že při tomto životním stylu nehladovíte, ale přitom můžete nastartovat hubnutí a shodit až 5 kg za měsíc. Neodpíráte si přitom jídlo, na druhou stranu ne každý vydrží dodržovat bílkovinné nebo sacharidové dny. Pokud se vrátíte ke klasickému způsobu stravování, může jojo efekt nastat.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

3 krát zdravá pizza: Tušili jste, že si oblíbenou pochoutku můžete připravit i z květáku?

Pizza nemusí nutně znamenat nezdravý pokrm s přebytečnými kaloriemi a případné porušení zdravého životního stylu. Důkazem vám mohou být naše osvědčené recepty na fit domácí pizzy, které jsou nejen chutné, ale i velmi jednoduché na přípravu. Pokračovat ve čtení

Jídelníček proti celulitidě: Jak se zbavit pomerančové kůže?

Velkou část žen začne dříve nebo později trápit celulitida. Dolíčkovitá kůže připomínající kůru pomeranče není jenom estetický problém. Spousta žena sahá po drahých kosmetických přípravcích, ovšem ne všechny vědí, že tyto potíže můžete hodně ovlivnit správnou stravou. Pokračovat ve čtení

Chcete se vyhnout rakovině? Konzumujte ovoce a zeleninu se slupkou

Konzumujete celkem s pravidelností velké množství zeleniny či ovoce a každý plod bez rozmyslu zbavujete jeho slupky? Pak čtěte dále, neboť vám vysvětlíme, proč to tak nedělat a většinu druhů jíst i s výživným obalem plným pro tělo prospěšných látek. Pokračovat ve čtení

Bio jídelníček

V posledních letech se stalo velkou módou stravovat se bio. Jenže co to v praxi znamená a proč bychom se takto měli stravovat? Jaké má tento způsob stravování výhody a nevýhody? Podrobně si ho popíšeme. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 260 171 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?