Dělená strava

Dělená strava vlastně není dietou v klasickém smyslu tohoto slova. Jde o trvalou úpravu jídelníčku a s tím vlastně i souvisí úprava životního stylu. 

Při dodržování jídelníčku podle dělené stravy se potraviny třídí dle různých klíčů a jejich kombinování nebo také nekombinování má zajistit konkrétní výsledky a cíle ve výživě, včetně například hubnutí.

Skupiny jídel se nekombinují

Princip dělené stravy spočívá v tom, že se potraviny dělí do určitých skupin podle různých kritérií. Nejznámější je třídění na tři skupiny, a sice bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Bílkoviny a sacharidy, každá z těchto dvou skupin se přitom tráví trochu jiným způsobem. Z toho logicky vyplývá, že pokud je v trávicím systému vytvořeno prostředí umožňující optimální trávení bílkovin, je možné, že budou obtížně tráveny sacharidy a naopak.

Skutečně je to tak. Bílkoviny vyžadují nízké pH pro trávení a tedy kyselé prostředí. Naopak sacharidy potřebují vysoké pH, čili prostředí zásadité. Když se ale tráví obě látky společně (například příloha ve formě brambor společně s masem) nedojde k optimálnímu rozkladu ani jedné z nich. Dělená strava ale zajistí, aby se potrava rozložila optimálně. S lepším trávením jde snáze i hubnutí.

Třetí skupinu neutrálních látek jde kombinovat s oběma, tedy jak se sacharidy, tak s bílkovinami. Obvykle se pak střídají bílkovinné dny se dny sacharidovými.

Opravdu potřebujete zhubnout? Vypočítejte si svůj Body Mass Index na naší nové BMI kalkulačce.

Dělená strava Lenky Kořínkové

Velmi známá je dělená strava Lenky Kořínkové. Tato herečka je u nás velmi významným propagátorem tohoto způsobu stravování.

Výhodou podle ní je, že se nemusíte rozhodně nijak omezovat v množství jídla, které zkonzumujete, nemusíte počítat kalorie. Není také nutné hlídat přesné časy jídla, přestávky mezi jídly by měly být maximálně 3 hodiny. Pouze je důležité dodržovat předepsané kombinace potravin, nikdy se nesmí jíst společně sacharidy s bílkovinami.

Lenka Kořínková používá pět kategorií potravin:

  • kytičková (brambory, rýže, pečivo, v zásadě jde o sacharidové potraviny)
  • zvířátková (maso, tedy především bílkoviny)
  • ovoce
  • zelenina
  • neutrální potraviny (koření, dochucovadla, čaje, kakao, sójová omáčka, kokos, olivy, minerálky atd.)

Co nelze kombinovat:

  • sacharidy s bílkovinami
  • ovoce se zeleninou

Důležitý je i pitný režim, měly by se pít minimálně 2,5 l vody denně. K dispozici jsou recepty, které ukazují, že dělená strava nabízí velmi pestrou škálu jídel a strava může být různorodá a pestrá plná ovoce i zeleniny. K sacharidům můžete přidat ovoce nebo zeleninu (nikdy ale obojí zároveň) a stejně tak i k bílkovinám.

Ukázka jídelníčku – zvířátkový (bílkovinný den)

Snídaně: Čtyři plátky dietní šunky, vejce natvrdo,

Dopolední svačina: Jablko,

Oběd: Přírodní kuřecí prsa se zeleninou,

Odpolední svačina: bílý jogurt,

Večeře: zeleninový salát s tofu sýrem

Ukázka jídelníčku – kytičkový (sacharidový den)

Snídaně: ovesné vločky s medem,

Dopolední svačina: pomeranč,

Oběd: salát z celozrnných těstovin se zeleninou,

Odpolední svačina: hruška,

Večeře: chléb, sýr

Přínosy: úprava trávení

Dělená strava může pomoci upravit zažívání, zejména v případě, že trpíte nějakými poruchami jako zácpou apod. Můžete dělenou stravu vyzkoušet, pokud jste zdraví a chcete změnit životní styl, pročistit si trávicí systém. Vyhnete se překyselování žaludku.

Experimentování s dělenou stravou by se ale měli vyvarovat lidé s chorobami látkové výměny (cukrovka). Výhodou je, že při tomto životním stylu nehladovíte, ale přitom můžete nastartovat hubnutí a shodit až 5 kg za měsíc. Neodpíráte si přitom jídlo, na druhou stranu ne každý vydrží dodržovat bílkovinné nebo sacharidové dny. Pokud se vrátíte ke klasickému způsobu stravování, může jojo efekt nastat.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Fitness jídelníček: Jak jíst při aktivním sportování?

Sportujete pravidelně? Naprostá většina aktivnějších sportovců začne dříve či později řešit i svůj jídelníček. Chce si totiž udržet dobře vypracovanou postavu a zdravý životní styl po celý život. A je dobře známo, že Fitness jídelníček pomáhá při pravidelném pohybu lépe udržet tělesnou i duševní kondici v optimálním stavu. Pokračovat ve čtení

3 oblíbené Raw recepty: Dopřejte si například zdravou Nutellu

Obliba vitariánské, nebo-li raw stravy v posledních letech roste. Stále více lidí tento způsob stravování vyzkoušelo a někteří se dokonce rozhodli, že se stane jejich životním stylem. Pokračovat ve čtení

Banánová dieta nejen pro aktivní lidi

Milujete banány? Pokud jste přikývli, pak zajásejte. Věděli jste, že můžete díky stravě bohaté na banány rozhýbat své hubnutí? Jestliže ne, tak čtěte dál a my vám poradíme s jídelníčkem při banánové dietě. Pokračovat ve čtení

Přirodní fytoestrogeny: Bojovníci proti rakovině prsu i přebytečným kilům

Fytoestrogeny v potravinách mají mnoho příznivých zdravotních účinků a skvěle působí i při hubnutí. My vám dnes prozradíme, jaké suroviny tyto přírodní látky obsahují a jak je adekvátně zapojit do svého pestrého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Jídelníček pro znovuzískání energie: Dopřejte si kopřivové smoothie

Cítíte se nyní na počátku jara unavení, chybí vám energie? Není divu. Tělo je po dlouhé zimě vyčerpané, doslova mele z posledního. Nedostatek sluneční energie, menší množství vitamínů a minerálů, to vše se podepíše na vašem zdraví. Nastává proto čas doplnit chybějící rezervy. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 738 353 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?