Jaterní dieta

Není dieta jako dieta. Jaterní dieta vede nejen k redukci tělesné hmotnosti, ale také k očištění organismu od škodlivých látek. Zdravá játra jsou pro chod lidského organismu nepostradatelná. Které potraviny zařadit do jaterního jídelníček a čemu se raději vyvarovat?

Největší vnitřní orgán našeho těla jsou játra.  Mezi hlavní funkce jater patří detoxikace našeho organismu, kdy játra pomáhají odbourávat zbytky léku, antibiotik, alkoholu a obecně toxinů, které se dostaly do našeho těla. Mezi další funkce patří zpracovávání tuků, sacharidů a aminokyselin.

Příznaky poškození jater

Onemocnění jater zapříčiňuje nadměrné užívání léků, pití alkoholu ale také infekční nemoci, nejčastěji mononukleóza a žloutenka. Mononukleóza je virové onemocnění, které způsobuje všude přítomný EB virus.

Patří mezi velmi časté herpetické viry, stejně jako opar na rtu, pásový opar či neštovice Specifický lék na infekční mononukleózu zatím neexistuje. Základ zotavení spočívá v nastavení klidového režimu a zdravé stravě.

  • Bolesti hlavy
  • Bolesti kyčlí, krční páteře
  • Alergie
  • Astma
  • Artritida
  • Zažloutlá bělma
  • Nervozita
  • Samomluva

Co našim játrům prospívá a co ne?

Co prospívá

Co škodí

zelenina s velkým obsahem betakarotenu

alkohol, kouření, stres

pravidelný pohyb a přísun čerstvého vzduchu

ochucovadla, barviva, konzervanty


Jídelníček jaterní diety

Jaterní dieta se drží na doporučení lékaře, zpravidla po prodělání nemoci zatěžující játra. Může ale být součástí jakéhokoliv jídelníčku na hubnutí i pro zcela zdravého člověka, který se chce své tělo udržet v perfektní formě.

Jaterní dieta je obvykle nastavena na několik měsíců až půl roku. Úprava jídelníčku spočívá především ve vynechání živočišných i rostlinných tuků a živočišných bílkovin. Jídla se nesmí výrazně kořenit, nedoporučuje se ani bujón, česnek či cibule. Vyhněte se také smažení pokrmů, nebo pečení a grilování. Ideální formou přípravy je dušení či vaření.

Vhodné potraviny

  • Libové maso
  • Olivový a řepkový olej
  • Ovoce a zelenina (vždy čerstvé, nikoli kompoty a marmelády)
  • Výrobky z bramborového a tvarohového těsta
  • Nízkotučné mléčné výrobky
  • Netučné celozrné pečivo
  • Bylinky a koření - bazalka, petržel, pažitka, majoránka, bobkový list, kopřiva, medvědí česnek, kardamon, kmín, zázvor, rozmarýn, heřmánek pravý


Zakázané potraviny

  • Čerstvé pečivo a sladkosti
  • Vejce
  • Tučné mléčné výrobky
  • Uzeniny
  • Ostré koření a bujóny
  • Ryby – losos, makrela a kaviár
  • Kokos, ořechy, semínka a ovoce s malými zrníčky
  • Potraviny způsobující nadýmání – kroupy, tmavá rýže, luštěniny, čokolády
  • Alkohol

Káva a játra

Informace, že káva je pro játra extrémně škodlivá, je mylná. Vědci totiž zjistili, že pravidelná konzumace většího množství kofeinu má pozitivní vliv na zánětlivé procesy v játrech pacientů s hepatitidou C.

Lékaři na základě provedených studií tvrdí, že kofein s největší pravděpodobností není pro tento orgán látkou škodlivou, spíše naopak. Ve skutečnosti může být blahodárným nápojem se zklidňujícím protizánětlivým účinkem.

Ukázkový jídelníček na týden

Pondělí

  • Snídaně: Ovocný jogurt nebo tvaroh
  • Svačina: Čerstvý pomerančový džus
  • Oběd: Tvarohové knedlíky s meruňkami (viz recept níže)
  • Svačina: Nastrouhaná mrkev s jablkem ochucená citrónovou šťávou
  • Večeře: Kuskus s krůtím masem a jemně pokrájenou zeleninou


Úterý

  • Snídaně: Bílý jogurt a banán
  • Svačina: Ovocné pyré
  • Oběd: Krůtí plátek se šťouchanými brambory
  • Svačina: Celozrnný plátek s gervais
  • Večeře: Tofu s pohankou a zeleninovým salátem


Středa

  • Snídaně: Ovocný tvaroh
  • Svačina: Hruška
  • Oběd: Přírodní vepřové medailonky s bramborem vařený ve slupce a dresinkem z bílého jogurtu
  • Svačina: Mrkvový zeleninový salát
  • Večeře: Více druhů listových salátů s červenou řepou a kozím sýrem, celozrnný toast

Čtvrtek

  • Snídaně: Celozrnný rohlík, lučina a paprika
  • Svačina: Meruňky
  • Oběd: Těstoviny s rajčaty, brokolicí, cuketou a kousky krůtího masa
  • Svačina: Acidofilní mléko
  • Večeře: Filé z tresky s vařenou rýží a rajčatový salát


Pátek

  • Snídaně: Celozrnná bulka s pomazánkou z lučiny a ředkvičky
  • Svačina: Pomeranč
  • Oběd: Dušené hovězí maso v mrkvi a rýži
  • Svačina: Tvaroh s bylinkami
  • Večeře: Kuře na zázvoru s rajčaty a zeleninovým salátem  (viz recept níže)


Sobota

  • Snídaně: Celozrnný chléb s tvarohovou pomazánkou ochucenou pažitkou
  • Svačina: Jablko
  • Oběd: Rizoto s kuřecím masem, mrkví, hráškem a kukuřicí posypané nastrouhaným sýrem
  • Svačina: Jogurt
  • Večeře: Pstruh s vařeným bramborem a listovým salátem

Neděle

  • Snídaně: Bílý jogurt s ovocem
  • Svačina: Banán
  • Oběd: Těstoviny s cuketovou omáčku
  • Svačina: Kefír
  • Večeře: Roláda z kuřecího masa plněná rajčaty a paprikami vařená v alobalu

Recepty

Ovocné knedlíky z tvarohu plněné meruňkami

Suroviny:

  • 250 g měkkého polotučného nebo nízkotučného tvarohu
  • 40 g bramborového škrobu
  • 150 g polohrubé mouky
  • 40 ml olivového oleje
  • Čerstvé meruňky rozkrojené na půlky a bez pecek

Ve větší míse důkladně promícháme tvaroh, bramborový škrob, mouku a olej. Vypracujeme vláčné těsto, které se nesmí lepit. Z těsta vytváříme knedlíčky naplněné půlkami meruněk. Házíme do vroucí vody a vaříme přibližně 7 minut. Na talíři je posypte opraženou strouhankou.


Kuře na zázvoru s rajčaty a zeleninovým salátem

Suroviny:

  • Cca 300 g kuřecích prsních řízků
  • Čerstvý zázvor
  • Mletá sladká paprika
  • Petrželka
  • Šafrán
  • Špetka soli – opravdu jen špetka!
  • Čerstvá zelenina na salát dle chuti

Kuřecí prsa lehce osolte a potřete směsí z petrželky, šafránu a nastrouhané zázvoru. Vložte na teflonovou pánev bez oleje. Mezitím si připravte zeleninový salát jako přílohu. Ochutit je můžete olivovým olejem a chutným sýrem bez tuku (např. Lučinou do salátu).

A jak jste na tom s váhou vy? Pomůže to zjistit výpočet BMI.

30.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Celiakie - příznaky, projevy a dieta

14.09.2018

Onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku trápí v dnešní době stále větší množství lidí. Jaké jsou její příznaky a jak s celiakií bojovat? Zjistěte to. Pokračovat ve čtení

Cholesterolová dieta: Poraďte si se špatným tukem vlastními silami

12.09.2018

Zvýšený cholesterol může znamenat vcelku velké zdravotní komplikace. Naštěstí se s tímto problémem dá efektivně bojovat úpravou jídelníčku, kdy stačí dodržovat cholesterolovou dietu. Ukážeme vám, jak na to! Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 260 078 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?