Dukanova dieta

Hladovění, zakázané potraviny a sebeobětování. I tak by se dala dukanova dieta pojmenovat. Každá mince má však dvě strany. Viditelné výsledky, rychlý úbytek váhy a vysněná postava jsou výsledky mnoha z nás, kteří dietu již vyzkoušeli. Na jakém principu dukanova dieta funguje a proč je tak vyhledávaná?

Dukanova dieta je typ redukční diety podle svého autora, francouzského odborníka na výživu doktora Pierra Dukana. Výhodou této fázové diety je skutečnost, že je pod jejím autorstvím podepsaný skutečný odborník na lidskou výživu s dlouholetými zkušenostmi. 

Díky dukanově dietě zapomněla na své BMI mnoha celebrit. Není se čemu divit, výsledky byly přímo ohromující. Tento dietní plán vyzkoušely hollywoodské hvězdy jako Jennifer LopezNicole Kidman. Největší reklamní ohlas však získala matka anglické princezny Kate, která před královskou svatbou prošla grandiózní proměnou.

Princip Dukanovy diety

Dukanova dieta omezuje potraviny s obsahem sacharidů a preferuje bílkoviny. Ty totiž organismu dodávají nejméně kalorií. Dieta je rozdělan do čtyř fází. V první, takzvané útočné fázi se nesmí jíst v podstatě nic jiného než libové telecí nebo hovězí maso, libová drůbež a ryby. Zakázaná je i zelenina a ovoce. Ve druhé fázi se smí přidat vybraná zelenina, ve fázi třetí si můžete dopřát i trochu ovoce, není-li moc sladké.

Je možné, že úbytek na váze při této metodě zaznamenáte skutečně velmi rychle. V případě různých chronických onemocnění je však nutné se o dodržování této diety poradit s lékařem.

1. fáze - útočná

Její trvání závisí na tom, kolik kilogramů chcete shodit. Jestliže shazujete maximálně 5 kg, tvoří délka této fáze pouhé dva dny. V případě, že se plánované shazování pohybuje v intervalu 5-10 kg, trvá tři dny. U 20 kg se prodlužuje na pět dní. Hubnete-li více než 20 kg, trvá minimálně sedm dní.

Pravidla útočné fáze:

  • Jíte jenom čisté bílkoviny, a to libové telecí a hovězí maso, ryby a libovou drůbež.

  • Maso smíte grilovat, vařit ve vodě, péct. Nesmíte ho smažit.

  • Vajíčka jsou povolena. Bílků můžete sníst libovolné množství, celé vejce smíte jíst pouze čtyři týdně.

  • Musíte vypít alespoň dva litry vody denně.

  • Pokud dodržujete první fází více než pět dní, doplňte stravu multivitaminovými tabletami.


Jídelníček pondělí:

Snídaně: odtučněný tvaroh

Oběd: vařené kuřecí maso bez kůže

Svačina: kefírové smootihe

Večeře: grilovaná ryba


Jídelníček úterý:

Snídaně - horký nápoj, nízkotučný cottage cheese, 2 plátky grilovaných kuřecích prsou
Oběd - Hovězího maso s nízkotučným jogurtem
Svačina - skořicové otrubičnaté - ovesné palačinky
Večeře - česnekové kuřecí plátky a česnekové krevety


Jídeníček středa

Snídaně - horký nápoj, nízkotučný krémový sýr, uvařené vajíčka
Oběd - kuřecí maso s kari kořením
Svačina - čaj nebo káva bez cukru, krupičné - ovesné muffiny
Večeře - lososová polévka


2. fáze - rovnoměrná ztráta

Dělí se do dvou podfází. První z nich je čistě bílkovinová, druhá bílkovinovo-zeleninová. Vystřídejte obě a každou z nich dodržujte pět až sedm dní. Druhou fázi ukončete bílkovinovo-zeleninovou kapitolou.

Pravidla fáze rovnoměrná ztráta:

  • Nesmíte jíst rýži, brambory, kukuřici, luštěniny a avokádo.

  • Během bílkovino-zeleninové fáze můžete svůj jídelníček doplnit o rajčata, ředkvičky, brokolici, chřest, špenát, okurky, zelí, pórek, celer, papriky, mrkev, baklažán, fenykl a také houby.

Snídaně

  • salát z krabích tyčinek, rajče
  • Nízkotučný jogurt + Dukanovy cereálie
  • Dukanovy palačinky bez otrub + nízkotučné mléko


Oběd

  • kuřecí plněná brokolicí
  • Grilované plátky zeleniny (lilek, cuketa, paprika) s česnekem a olivovým olejem+grilované kuře se zeleninovým salátem+tvarohovo-kakaová roláda.


Svačina

  • odtučněný tvaroh, paprika
  • Syrová mrkev v jakémkoliv množství
  • Syrová kedlubna v jakémkoliv množství


Večeře

  • drůbeží dietní šunka s vejcem, ředkvičky
  • Tuňákový tatarský biftek + toast z Dukanova chleba s obsahem 1 lžíce ovesných otrub + citrónová pěna


3. fáze - upevňující

Když jste dosáhli žádané hmotnosti, dostáváte se do třetí fáze zvané upevňující. I zde je délka fáze závislá na tom, o kolik kilogramů jste zhubli. Počítá se za každý kilogram úbytku váhy deset dnů dodržování této fáze. Jestliže jste hubli 20 kg, musíte tuto fázi dodržovat 200 dní.

Pravidla upevňovací fáze:

  • Smíte do jídelníčku přidat jedno ovoce denně.

  • Nesmíte jíst banány, hroznové víno, třešně a ořechy.

  • Můžete jíst dva krajíčky celozrnného chleba denně a 40 g sýra.

  • Každý týden můžete sníst dvě jídla s obsahem škrobu, a sice těstoviny, rýži, čočku, kuskus, ovšem množství těchto jídel nesmí přesáhnout 200 g.

  • Dvakrát týdně smíte jíst jídlo, na jaké máte chuť. Ovšem mezi těmito dvěma jídly musí být vždy minimálně jeden den, kdy dodržujete předepsanou dietu.

  • Týdně zařazujte do jídelníčku jeden čistě bílkovinný den. Ideálně vždy ve stejný den.


4. fáze - definitivní stabilizace

Ve čtvrté fázi můžete jíst naprosto všechno. Vždy ale musíte dodržovat jeden čistě bílkovinný den jako v  první fázi diety. Nejlepší je stanovit si ho na jeden určitý den v týdnu a následně ho dodržovat.


Výhody

  • pokud se dodržuje, nedostaví se jo-jo efekt
  • naučíte se nové jednoduché recepty
  • máte pravidelný pohyb
  • nemusíte počítat kalorie


Nevýhody

  • čtvrtou fázi musíte doržovat celoživotně
  • nelze ji doporučit těm, kteří mají alergii na otruby
  • nevolnost z nedostatku sacharidů

Vhodných jídelníčků na hubnutí, či redukčních diet je mnoho.  Dukanova dieta je jednou z variant. Lékařům se nelíbí omezení příjmu vitamínů z ovoce a zeleniny a naopak přehnaný přísun soli, vedoucí k vysokému krevnímu tlaku. Která z diet však sebou nenese určitá rizika?

Dukanova dieta přináší vytoužené ovoce v podobě štíhlé figury. Důležité je však nezapomínat na zdravý nadhled. Pokud jste se rozhodli dietu vyzkoušet, s chutí do toho. Nebude to jednoduché, ale výsledek stojí za to. S přidáním trošky námahy v posilovně či doma na karimatce, čekejte hotové zázraky.


22.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 208 014 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?