Ketonová dieta

Ketonová dieta využívá stavu ketózy. Dodržováním specifických stravovacích pravidel se docílí toho, že tělu chybí energie z cukrů, a proto ji musí čerpat z tukových zásob.

Principy ketonové diety

Dieta pracuje na principu snížení příjmu sacharidů pod 25 gramů za den. Zakázány jsou proto všechny potraviny, obsahující sacharidy. Avšak potraviny obsahují především bílkoviny a tuky můžete jíst bez omezení, stejně tak vybranou zeleninu.

Ketonová dieta na 5 dní zaručuje rychlé spálení tuků.

TIP: Chcete zhubnout, ale vaše úsilí stále přichází vniveč? Vyzkoušejte Ketofit - ketodietu vyvinutou přímo pro ženské tělo, díky které získáte vysněnou postavu snadno a rychle. Pokud se zaregistrujete na Tipli.czzískáte slevu navíc!

To, co je ketonová dieta, můžeme připodobnit k procesům, které v organismu nastávají, když se hladoví. Protože organismu nejsou dodávány sacharidy, které jsou za normálních okolností hlavním zdrojem energie, musí tělo získávat energii pouze z ketolátek. Ketolátky vznikají rozkladem tuků.

Opravdu potřebujete zhubnout? Vypočítejte si svůj Body Mass Index na naší nové BMI kalkulačce.

Co je to ketóza?

Ketóza je klasický projev ketogenní diety. Často si tento pojem můžeme splést s termínem ketoacidóza, což je ve své podstatě nedostatek inzulinu u diabetiků. Tím pak dochází k poškození tukové a bílkovinné tkáně.

Ketóza je oproti tomu přirozený a zcela bezpečný stav způsobený sníženým příjmem sacharidů, ale zvýšeným přísunem bílkovin. Tím dochází ke spalování tuků a snížení cholesterolu. Tělo si zkrátka bere energii z nahromaděných tukových zásob a nikoli ze sacharidů. Díky tomu se nám daří hubnout, aniž bychom měli pocit hladu.

Zakázané potraviny

Během ketonové diety je zakázaná celá skupina potravin, obsahujících velký podíl sacharidů. Rozhodně se vyhněte veškerému pečivu a výrobkům z mouky. Zapomenout můžete také na veškeré přílohy, tedy knedlíky, rýži, brambory i těstoviny. Tabu jsou samozřejmě veškeré sladkosti, a to i ovoce nebo dokonce slazené nápoje. Dále se vyhýbejte alkoholu, uzeninám, houbám a nejrůznějším dochucovadlům, jako je například kečup nebo hořčice. V neposlední řadě vyškrtněte z jídelníčku sladkou zeleninu, tedy, hrášek, kukuřici, mrkev a samozřejmě sterilovanou zeleninu.

Ukázkový jídelníček na 3 dny:

Den první

  • Snídaně: vaječná omeleta se zeleninovou oblohou;

  • Svačina: bílý jogurt;

  • Oběd: dýňová polévka, pečený losos na másle, salát z rukoly;

  • Svačina: sýrový talíř;

  • Večeře: rajčata s mozarellou pokapaná olivovým olejem

Povolené potraviny

Dbejte na dodržování pitného režimu, je velmi důležité vypít denně tři litry tekutin, nejlépe neperlivé a neslazené čisté vody. Vhodný je také zelené nebo bylinkové čaje.

Denní jídelníček rozdělte na šest menších porcí a jezte každé dvě až tři hodiny. Podle libosti můžete v rámci ketonové diety jíst všechny potraviny obsahující bílkoviny a tuky. Dopřejte si vysokotučné mléčné výrobky, maso, ryby a vejce. Proto je někdy nazývána také proteinovou dietou.

Aby byla strava dostatečně pestrá, je nezbytné doplnit jídelníček o dostatečné množství vitaminů ze zeleniny. Doporučuje se například cuketa, špenát, chřest, rukola, polníček, zelené fazolky nebo třeba neslazené kysané zelí.

Určitě ochutnejte nejrůznější semínka jako jsou například populární chia, lněná semínka nebo dýňová. Nezapomínejte ani na oříšky. Ideální při ketonové dietě jsou kešu, vlašské, lískové ořechy či mandle.

Den druhý

  • Snídaně: míchaná vejce se slaninou;

  • Svačina: avokádo s citronovou šťávou a pečenými paprikami v oleji;

  • Oběd: zeleninová polévka, hovězí steak, salát z ledového salátu zakápnutý olivovým olejem;

  • Svačina: sýrový talíř;

  • Večeře: losos na másle, nastrouhaná okurka s citronovou šťávou

Den třetí

  • Snídaně: tučný jogurt posypaný červenou paprikou a strouhaným čedarem;

  • Svačina: zeleninový talíř;

  • Oběd: zeleninová polévka, pečené kuře, salát z hlávkového salátu s pečenou slaninou;

  • Svačina: vařená vejce s majonézou a bylinkami;

  • Večeře: sýrový talíř a zeleninový salát

Vliv ketonové diety na zdraví

Tato dieta je pro organismus náročná a rozhodně se nehodí pro každého. Lidé s metabolicky podmíněnými onemocněními, mezi která patří cukrovka a porucha metabolismu tuků, tuto dietu držet nesmí. Hladovění a konzumace vyššího množství tuků může narušit správné fungování trávicí soustavy a celého organismu.

Výhody ketonové diety

Při držení ketonové diety nehladovíte, protože můžete jíst pravidelně a často. Kila ubývají rychle a viditelně. V první fázi diety se jedná o vodu, protože ledviny ji potřebují k vyloučení toxických látek, které vznikají při nadměrném příjmu bílkovin. Dodržování pitného režimu je výhodné pro celkovou očistu organismu. Když dodržujete všechna pravidla, je hubnutí u této diety zaručeno.

Jsou tu ovšem i nevýhody

Jde o nevyváženou stravu, která není výživově plnohodnotná, a proto se vitamíny a minerály musí doplňovat potravinovými doplňky. Relativně jednostranné zaměření jídelníčku může přivodit zácpu. Zákaz konzumace ovoce a některé zeleniny a zvýšený příjem masa rapidně zvyšují riziko nárůstu hladiny cholesterolu, který je jednou z hlavních příčin cévních a srdečních onemocnění. Ketonová dieta není dietou na celý život, proto po jejím ukončení hrozí jojo efekt.

Krátkodobá pomoc pro vás

Jestliže potřebujete rychle shodit pár kil, dieta vám zaručeně pomůže. Protože ale nesplňuje podmínky vyváženého jídelníčku, není vhodná k dlouhodobému dodržování. Použijte ji spíše jako odrazový můstek k novému životnímu stylu, kdy po ukončení této diety přejdete na plnohodnotnou vyváženou stravu, omezíte nezdravé tuky, přejdete na celozrnné cereálie a zvýšíte konzumaci zeleniny a ovoce.

Proč je keto dieta tak populární?

Ketonová dieta si získala velkou oblibu právě pro svou efektivnost zejména pokud chcete rychle zhubnout, aniž byste se mořili hlady. Často ji využívají světoznámé celebrity, když se kvůli natáčení chtějí dostat do formy. Zastánkyně keto diety jsou například herečky Halle Berry, Megan Fox nebo Gwyneth Paltrow.

09.07.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Octová dieta: Vyzkoušejte jablečný ocet při hubnutí

05.12.2016

Chcete účinný prostředek na hubnutí, který vám pomůže spalovat tuky? Vyzkoušejte jablečný ocet. Jeho příznivé působení na štíhlou linii rozhodně není žádným výmyslem. Právě z těchto faktů vychází dosti úspěšná octová dieta. Pokračovat ve čtení

Vajíčková dieta

27.03.2016

V souvislosti s Velikonocemi přinášíme i jednu opravdu tematicky zaměřenou dietu. Vychází z toho, že budete konzumovat převážně vejce.  Pokračovat ve čtení

Citrónová dieta

17.02.2016

Výživoví poradci vám potvrdí, že citron je velmi zdravou potravinou, která pomáhá k účinné detoxikaci lidského těla. Citrusy obecně dokážou podporovat metabolismus, a právě proto se stávají součástí diet.  Pokračovat ve čtení

Bezlepková dieta

22.01.2016

Lidé trpící celiakií neboli nesnášenlivostí lepku, mají jedinou možnost, jak s tímto onemocněním bojovat. Celiakii zatím není možné vyléčit, lze jen zamezit projevům nemoci, a to vyloučením lepku ze stravy. Znamená to tedy celoživotní dodržování bezlepkové diety. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 310 183 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?