Ketonová dieta

Ketonová dieta využívá stavu ketózy. Dodržováním specifických stravovacích pravidel se docílí toho, že tělu chybí energie z cukrů, a proto ji musí čerpat z tukových zásob.

Principy ketonové diety

Dieta pracuje na principu snížení příjmu sacharidů pod 25 gramů za den. Zakázány jsou proto všechny potraviny, obsahující sacharidy. Avšak potraviny obsahují především bílkoviny a tuky můžete jíst bez omezení, stejně tak vybranou zeleninu. Ketonová dieta na 5 dní zaručuje rychlé spálení tuků.

To, co je ketonová dieta, můžeme připodobnit k procesům, které v organismu nastávají, když se hladoví. Protože organismu nejsou dodávány sacharidy, které jsou za normálních okolností hlavním zdrojem energie, musí tělo získávat energii pouze z ketolátek. Ketolátky vznikají rozkladem tuků.

Zakázané potraviny

Během ketonové diety je zakázaná celá skupina potravin, obsahujících velký podíl sacharidů. Jsou to luštěniny a obiloviny, pečivo a veškeré výrobky z mouky, ovoce, sladká zelenina (hrášek a mrkev) a brambory. Z jídelníčku můžete během dodržování diety vyškrtnout také sladkosti a pochutiny, alkoholické nápoje a kávu.

Povolené potraviny

Podle libosti můžete v rámci ketonové diety jíst všechny potraviny obsahující bílkoviny a tuky. Dopřejte si vysokotučné mléčné výrobky, maso, ryby a vejce. Proto je někdy nazývána také proteinovou dietou. Denní jídelníček rozdělte na šest menších porcí a jezte každé dvě až tři hodiny. Dbejte na dodržování pitného režimu, je velmi důležité vypít denně tři litry tekutin, nejlépe neperlivé a neslazené čisté vody.

Ukázkový jídelníček na 3 dny:

Den první

  • Snídaně: vaječná omeleta se zeleninovou oblohou;

  • Svačina: bílý jogurt;

  • Oběd: dýňová polévka, pečený losos na másle, salát z rukoly;

  • Svačina: sýrový talíř;

  • Večeře: rajčata s mozarellou pokapaná olivovým olejem

Den druhý

  • Snídaně: míchaná vejce se slaninou;

  • Svačina: avokádo s citronovou šťávou a pečenými paprikami v oleji;

  • Oběd: zeleninová polévka, hovězí steak, salát z ledového salátu zakápnutý olivovým olejem;

  • Svačina: sýrový talíř;

  • Večeře: losos na másle, nastrouhaná okurka s citronovou šťávou

Den třetí

  • Snídaně: tučný jogurt posypaný červenou paprikou a strouhaným čedarem;

  • Svačina: zeleninový talíř;

  • Oběd: zeleninová polévka, pečené kuře, salát z hlávkového salátu s pečenou slaninou;

  • Svačina: vařená vejce s majonézou a bylinkami;

  • Večeře: sýrový talíř a zeleninový salát

Vliv ketonové diety na zdraví

Tato dieta je pro organismus náročná a rozhodně se nehodí pro každého. Lidé s metabolicky podmíněnými onemocněními, mezi která patří cukrovka a porucha metabolismu tuků, tuto dietu držet nesmí. Hladovění a konzumace vyššího množství tuků může narušit správné fungování trávicí soustavy a celého organismu.

Výhody ketonové diety

Při držení ketonové diety nehladovíte, protože můžete jíst pravidelně a často. Kila ubývají rychle a viditelně. V první fázi diety se jedná o vodu, protože ledviny ji potřebují k vyloučení toxických látek, které vznikají při nadměrném příjmu bílkovin. Dodržování pitného režimu je výhodné pro celkovou očistu organismu. Když dodržujete všechna pravidla, je hubnutí u této diety zaručeno.

Jsou tu ovšem i nevýhody

Jde o nevyváženou stravu, která není výživově plnohodnotná, a proto se vitamíny a minerály musí doplňovat potravinovými doplňky. Relativně jednostranné zaměření jídelníčku může přivodit zácpu. Zákaz konzumace ovoce a některé zeleniny a zvýšený příjem masa rapidně zvyšují riziko nárůstu hladiny cholesterolu, který je jednou z hlavních příčin cévních a srdečních onemocnění. Ketonová dieta není dietou na celý život, proto po jejím ukončení hrozí jojo efekt.

Krátkodobá pomoc pro vás

Jestliže potřebujete rychle shodit pár kil, dieta vám zaručeně pomůže. Protože ale nesplňuje podmínky vyváženého jídelníčku, není vhodná k dlouhodobému dodržování. Použijte ji spíše jako odrazový můstek k novému životnímu stylu, kdy po ukončení této diety přejdete na plnohodnotnou vyváženou stravu, omezíte nezdravé tuky, přejdete na celozrnné cereálie a zvýšíte konzumaci zeleniny a ovoce.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?